Szczecin by Night to projekt larpowy działający nieprzerwanie od końcówki lat 90., bazujący na świecie World of Darkness i przede wszystkim na klasycznym Wampirze: Maskaradzie. Powstał w tym samym czasie co inne grupy w Polsce, jednak jako jedyny przetrwał do dziś w dojrzalszej, nowoczesnej formie. Jego początki sięgają inicjatywy ludzi związanych z czasopismem internetowym Inkluz i ich znajomymi. To właśnie oni zaczęli spotykać się w pubach i plenerze, by odgrywać swoje role - bez sztywnych ram czasu i miejsca. Grało się praktycznie ciągle i wszędzie, mocno napędzając to spontaniczną energią graczy. Pierwsze LARPy gromadziły kilkadziesiąt osób rozsianych po całym mieście, a wspólne spotkania odbywały się co tydzień lub dwa. Założenie wizualne settingu mocno opierało się na wyobraźni, szczątkowych rekwizytach i alternatywnych stylizacjach - często wystarczył po prostu garnitur, ciemny płaszcz czy charakterystyczny detal.
We wczesnych latach członkowie Szczecin by Night odwiedzali też inne ogólnopolskie wydarzenia, gdzie wyróżniali się stylem gry - intensywnym, dynamicznym, czasem wręcz "niegrzecznym" na tle bardziej formalnych wampirzych dram. Z czasem projekt skupił się na budowaniu własnej tożsamości. Kluczowym impulsem była inspiracja poznańską grupą Spuria, od której zaczerpnięto większą dbałość o wizerunek postaci i charakteryzację. Dzięki temu rozwinęła się także tradycja dokumentowania gier - dziś Szczecin by Night może pochwalić się imponującym archiwum zdjęć i materiałów filmowych.
To, co zawsze wyróżniało projekt, to niezależność od innych grup. Od początku wypracowano własne podejście do mechaniki i fabuły, koncentrując się mocno na estetyce spotkań i ich wizualnej stronie. Szczególne miejsce zajmuje również historia Szczecina, która przenika świat gry. Wampirze intrygi ściśle splatają się z lokalną historią i legendami miasta, a bohaterowie - zarówno NPCe, jak i postacie graczy - często zakorzenieni są w przeszłości regionu. Dzięki cyklicznej formule fabuła trwa nieprzerwanie od lat, a coraz to nowi gracze mogą dopisywać do niej własne rozdziały.
Obecnie Szczecin by Night działa inaczej niż w latach 90. Spotkania odbywają się zwykle dwa razy w roku, w starannie przygotowanych lokacjach, trwając około sześciu godzin. Gromadzą średnio około 40 uczestników, którzy wspólnie tworzą historię pełną politycznych rozgrywek, moralnych dylematów i gotycko-punkowego klimatu. Grupa prowadzi własną stronę internetową, rozwija kanały w mediach społecznościowych i tworzy bogatą oprawę wizualną - od stylizowanych sesji zdjęciowych, przez grafiki promocyjne, po trailery przygotowywane we współpracy z fotografami i filmowcami.
Dziś głównym celem organizatorów jest budowanie społeczności. Nie chodzi tylko o granie LARPa, ale o wspólne spędzanie czasu i tworzenie czegoś razem. Jak podkreślają, nie chcą by ich gracze byli po prostu klientami korzystającymi z usługi - raczej chodzi o zebranie grupy ludzi, którzy chcą być częścią tej historii i wspólnoty i czują się dobrze w swoim towarzystwie. W oparciu o tę motywację Szczecin by Night od lat pozostaje jednym z najbardziej charakterystycznych i trwałych wampirzych projektów larpowych w Polsce, łącząc nostalgię dawnych "wodziarzy" z otwartością na nowe pokolenia graczy, którzy nic nie wiedzą o systemie, ale chcieliby po prostu spróbować zagrać i może zostać na dłużej.
Strona: https://wod.szczecinbynight.com/larp
FB: https://www.facebook.com/szczecinbynight
Instagram: https://www.instagram.com/szczecinbynightlarp/
Discord: https://discord.gg/tecyd2k
Autor zdjęć: Enchanted Tales Photography.