Czas na scenę hiszpańską. Niestety nie jest ona dobrze dotychczas opisana, ale udało mi się zdobyć trochę informacji. Centrum sceny jest, bez większych zaskoczeń, stolica: Madryt. Po niej następują. Barcelona, Walencja i Alicante. Wyraźna koncentracja występuje na wybrzeżu Morza Śródziemnego i Kantabryjskiego.
Historia larpów w Hiszpanii sięga 1987 roku. Twórcą prawdopodobnie pierwszej gry był klub Auryn. Konkretnie był to 1 marca 1987 roku w Barcelonie, w parku Turó. Gra została osadzona w średniowiecznym świecie fantasy. Akcja rozgrywała się w roku 23525 i koncentrowała się na długiej i pozornie niekończącej się wojnie między królestwami Dafar i Holgart. Rozeszła się jednak wieść, że Novokerd, potężny czarodziej mieszkający w Górach Złamanych, stworzył Eliksir Życia, miksturę, która pozwalała tworzyć nieśmiertelnych wojowników. Najwyraźniej ten, kto posiadał ten Eliksir, mógł wygrać wojnę. Dlatego oba królestwa wysłały poszukiwaczy przygód w Góry Złamane, aby zdobyli eliksir, zanim zrobi to druga strona. Podczas podróży do Gór Mglistych gracze napotkali zombie i musieli rozwiązywać zagadki. Brzmi jak typowa gra z początków scen larpowych. W zasadzie prawie identycznie brzmi opis pierwszych gier w Polsce.
Następnie w Hiszpanii pojawiły się takie gry jak Killer (wydany przez JOC Internacional system będący tak naprawdę klasyczną grą w Zabójcę), larpy osadzone w Świecie Ciemności w latach 90. oraz niezbyt liczne larpy niezależne. W tamtym czasie trudno mówić o istnieniu społeczności larpowej w Hiszpanii, ale pod koniec lat 90. odbyło się kilka dużych gier (około 100 uczestników lub więcej) w klimatach fantasy, takich jak Efeyl czy Vampire: the Masquerade, jak na przykład „Concilio de Sombras” (Rada Cieni).
Pierwszym podręcznikiem do gry fabularnej (LARP) autorstwa hiszpańskiego twórcy była „Espada y Brujería” (Miecz i Czary), stworzona w Kraju Basków przez braci Aitora i Unaia Ruiza Lacasa i opublikowana w listopadzie 1995 roku przez barcelońskie wydawnictwo Yggdrasil Jocs. Ten 132-stronicowy podręcznik wprowadził system walki z użyciem broni piankowej, magii za pomocą kolorowych kart oraz średniowiecznego fantasy w fikcyjnym świecie Weronia. Jego oficjalna prezentacja odbyła się na Gen Con Barcelona w 1995 roku.
W latach 90. miał również miejsce skandal związany z grami fabularnymi, podobny do incydentów francuskich. 30 kwietnia 1994 roku Javier Rosado, 21-letni student chemii, i Félix Martínez, 17-letni nieletni, zamordowali Carlosa Moreno, 52-letniego sprzątacza, w madryckiej dzielnicy Manoteras. Rosado zaprojektował „grę” o nazwie Razas (Wyścigi), która miała na celu przeniesienie elementów gier fabularnych do realnego życia.
Wyrok Sądu Najwyższego w sprawie STS 632/98 z 25 czerwca 1998 roku jednoznacznie uniewinnił gry fabularne od wszelkiej odpowiedzialności za przestępstwo, przypisując winę wyłącznie zaburzeniom psychicznym Rosado. Niemniej jednak sensacyjne doniesienia medialne doprowadziły do trwałej stygmatyzacji tego hobby. Artykuł w „El Mundo” twierdził, że gry te powodują „piorunującą martwicę tkanek głowy i serca”.
Historyk branży, Trasgotauro, opisał konsekwencje: „powolny upadek” w latach 1994–1998, po którym nastąpił „kryzys” trwający do 2001 roku, który zaczął ustępować dopiero wraz z publikacją trzeciej edycji D&D w Hiszpanii.
Obecnie w Hiszpanii działa spora społeczność larpowa, raczej różnorodna. Muszę z góry zaznaczyć, że nie istnieją oficjalne, zweryfikowane informacje jej dotyczące. Twardych danych jest malutko. Najobszerniejsze dostępne dane pochodzą z Larp Census 2014, międzynarodowej ankiety przeprowadzonej wśród społeczności larpowej. Z Hiszpanii odpowiedziało 238 osób. Dla porównania: z Polski odpowiedziało 962 osoby, z Włoch 710, a z Francji 1462. Co nijak ma się do czegokolwiek, a na pewno do proporcji uczestników scen larpowych w tych krajach. Z kolei największy larp Hiszpanii, Feria del Dragón gromadzi około 600 uczestników. Najdłużej trwającym udokumentowanym wydarzeniem jest Tydzień Władców Czasu, odbywający się w Katalonii każdego lata od 1995 roku, ze średnio 70 uczestnikami rocznie.
Z mojego doświadczenia zakładam, że scena hiszpańska jest trochę mniejsza liczebnie niż ta polska, ale nie jestem w stanie podeprzeć tego twierdzenia niczym poza intuicją. Obserwacje kalendarza Larp Spain i nagrań na youtube z wideo na temat larpów hiszpańskich pozwala zgadywać, że istnieje od 40 do 80 większych larpów rocznie.
Jeśli chodzi o wydarzenia hiszpańskie najbardziej interesujące wydają się:
Konferencje EntreRevs - ichnia konferencja larpowa. Powstało z niej trochę ciekawych nagrań. Odbywająca się od 2013 roku w różnych lokalizacjach.
Dni Tierra de Nadie (TdN): Odbywające się od 2003 roku w Europejsko-Latynoamerykańskim Centrum Młodzieży w Mollinie (Malaga). Największe wydarzenie poświęcone grom w Hiszpanii. Trwa pięć dni w sierpniu i oferuje setki gier fabularnych na żywo, gier planszowych i innych aktywności związanych z grami. Obejmuje konferencje, warsztaty i debaty. Odegrało ono kluczową rolę w budowaniu mostów między historycznie odizolowanymi społecznościami.
Feria del Dragón (Żelazne Smoki): Organizowana przez Stowarzyszenie Fénix od 2013 roku, stanowi największe wydarzenie larpowe w Hiszpanii, z około 600 uczestnikami w epicko-dramatycznym formacie fantasy średniowiecznego.
Irmandiños: a revolta (2006-2008): Stworzona przez 13NEGATIVO przy wsparciu Galicyjskiego Rządu Regionalnego na Zamku Monterrey (Ourense), gra odtwarzała oblężenie podczas powstania Irmandiño w XV wieku. Edycja z 2007 roku została wpisana do Księgi Rekordów Guinnessa jako największy larp w Hiszpanii.
Główne aktywne organizacje:
Not Only Larp: Madrycka organizacja non-profit specjalizująca się w doświadczeniach immersyjnych i larpach z potencjałem zmiany społecznej („larptivism”). Jej najbardziej znaną produkcją jest „Conscience”, inspirowany filmem „Westworld”, wystawiany w studiach Fort Bravo w Almerii, gdzie Sergio Leone kręcił swoje westerny.
Gorgona Productions: Kolektyw utworzony przez projektantów z wieloletnim doświadczeniem, w tym Mirellę Machancoses (archeolog i historyk) oraz José Fabregata. Prowadzą bloga „La Mirada de Gorgona” i organizują Avanlarp, coroczne warsztaty kreatywne.
Somnia: Grupa artystyczna działająca od 2004 roku, samozwańczy specjaliści w dziedzinie „awangardowych gier fabularnych”. Organizatorzy La Sirena Varada, pierwszego hiszpańskiego larpa w całości w języku angielskim (2015).
Asociación Fénix: Odpowiedzialni za Feria del Dragón.