Larpy Denatur
Lipiec 2025
Jako grupa powstaliśmy w 2023 w celu zapełnienia Warhammerowej pustki w kalendarzu, ale wielu z nas działało w różnych organizacjach, niektórzy od kilkunastu lat. Od początku przyświecała nam chęć rozwoju larpówka terenowego i zabawa formą w celu znalezienia ciekawych rozwiązań. Każda z naszych imprez sprawdzała inne podejścia do imprez terenowych.
Granica (2023r) usytuowana w uniwersum wiedźmina, skupiała się na fizycznym budowaniu klimatycznymi metodami średniowiecznego fortu (ok ¼ budowli powstała faktycznie na grze pod okiem wyznaczonych i doświadczonych inżynierów) oraz eksperymentowała z elementami survivalu i starała się oddać poczucie beznadziei i walki o życie.
Wojna Dwóch Lwów (2023r) miała na celu uspójnić mocny tygiel, który się pojawia często na larpach bitewnych i skupiła się na przedstawieniu Bretońskiej kultury. Mocne ograniczenie ilościowe postaci spoza tego kręgu kulturowego oraz przypilnowanie proporcji postaci szlachetnie urodzonych do plebejuszy pozwoliło poczuć klimat feudalnego społeczeństwa. To był też okres, kiedy po raz pierwszy spróbowaliśmy swoich sił z innymi mediami przekazu i porwaliśmy się na nagranie zajawki w formie live action traileru:
Nasza kolejna duża impreza czyli Secesja (2024r) skupiała się na części bitewnej i szukaniu złotego środka w kwestii mechanik wielkich bitew. Nauczyła nas też wiele o trudach logistycznych przy ogromnej skali imprezy (aż 520 samych graczy!). Wtedy też po raz pierwszy wystąpiliśmy w materiale, który przybliżał larpy bitewne:
Drudzy Synowie (2025r) - pierwsza gra cyklu Opowieści Pogranicza, który ma na celu skupienie się na larpowej części imprez terenowych i wymieszanie założeń kilku legendarnych wręcz w środowisku imprez (BattleQuest, Ścieżki Porzuconych, Kopalnie Beldorfu, Larp Gothic). Chcemy sprawić, że na larpach bitewnych będzie znowu dużo przygody, immersji i klimatu w bitwy będą nośnikiem zabawy w nie głównym powodem przyjazdu na imprezę. Udało się to między innymi dzięki metodzie na stworzenie każdemu odprawy fabularnej (minikarty postaci) na podstawie metody używanej na Fantazjadzie, czyli bloczków wątków, które łączyły wszystkich ok. 300 graczy. To był też larp, gdzie eksperymentowaliśmy z elementem grozy, poprzez grę nocną w konwencji horroru gdzie małe grupy graczy odganiały się od hord nieumarłych w gęstym i ciemnym lesie. Dodatkowo na grze znalazły się potwory, zajawkę jednego z nich możecie znaleźć tutaj:
W kwestii przyszłorocznych projektów to mamy na talerzu kolejna część serii Opowieści Pogranicza której nowości to m.in. rezygnacja z moderowanych bitew na rzecz realistycznego konfliktu o realnie działające kopalnie (w których gracze będą wydobywać imitacje srebra), neutralne miasto namiotowe pełne atrakcji i mocne skupienie na fabule i przygodach. Dodatkowo pracujemy nad niezapowiedzianym jeszcze projektem w uniwersum Althistorycznym opartym na pierwszej wojnie światowej.
Same larpy to też nie jest jedyna część naszej działalności. Zorganizowaliśmy do tej pory aż 12 weekendowych zjazdów budowlanych (w związku z budową Wolborskiego drewnianego fortu oraz licznych kładek i mostów w celu uatrakcyjnienia terenu), liczne manewry integracyjne i zjazdy craftowe. Te ostatnie to nasza cegiełka skierowana głównie do nowych, która wspiera propagowanie idei, że każdy może sam sobie zrobić strój. Zbieramy ok. 40-50 osób w agroturystyce, które pod opieką specjalistów w szyciu, robieniu w skórze, piance i innych korzystają z wielu maszyn do szycia i innych narzędzi, żeby w jeden weekend zrobić sobie strój albo chociaż nauczyć się na tyle, żeby go dokończyć w domu. Znane są pod nazwą “Manewry Craftowe - Bretoński Sweatshop” i mimo Warhammerowych korzeni są otwarte na wszystkich i odwiedzają je przeróżne części środowiska, od postapo, przez chamberowców po nawet rekonów.
Obecnie naszym głównym celem jest organizowanie immersyjnych cyklicznych imprez “od graczy dla graczy”, które będą angażować różne części naszych społeczności oraz przyciągać ludzi spoza środowiska.
Strona FB: Larpy Denatur