LARP AGH - Koło Naukowe Gier Fabularnych
Lipiec 2025
Akademia Górniczo-Hutnicza, oprócz prowadzenia pracy dydaktycznej i naukowej, wśród celów stawia sobie również wspieranie interdyscyplinarnego rozwoju studentów oraz szeroko pojętej działalności kulturalnej.
Stąd też w październiku 2022 roku, w gmachu głównym uczelni, odbył się larp Testament Orłowskiego, którego autorami i prowadzącymi byli: pracownik AGH – dr inż. Marek Frankowski i Jan Gąsior-Lichański. W wydarzeniu wzięło udział nie tylko wielu larpowców z całej Polski, ale również sporo pierwszorazowych uczestników – głównie studentów AGH. Po grze pozostał niedosyt i chęć na więcej.
Wkrótce zostało więc założone koło naukowe mające kontynuować ideę prowadzenia larpów na uniwersytecie. W ramach działalności początkowo przeprowadzane były larpy print&play, których analiza posłużyła rozwojowi członków koła i była dobrym wstępem do tworzenia własnych projektów. Pierwszym i zarazem dość dużym autorskim projektem koła był larp Eldoesz, który doczekał się pierwszych dwóch edycji we wrześniu 2023 i trzeciej w lipcu 2024. W kolejnym roku akademickim koło zajęło się pracą nad larpem terenowym Pierwiastek Rosena, który skalą przewyższał Eldoesz i odbył się w sierpniu 2024. Wykorzystując zdobyte doświadczenie i rosnące szeregi członków, rok akademicki 2024/2025 pozwolił na rozpoczęcie kilku równoległych projektów, w tym ukończonych i czekających na premierę – chamber larpów Dylemat Więźnia oraz Rau Vitrinka. Koło doczekało się równocześnie finansowania z uczelnianych grantów, pozwalającego na nabycie sprzętu i prowadzenie badań naukowych w zakresie gier fabularnych.
Wartościowym i legitymizującym wydarzeniem dla koła była współorganizacja Konferencji Larpowej KoLa w lutym 2025 roku w Krakowie, na Wydziale Humanistycznym AGH. Dzięki staraniom organizatorów, KoLa po raz pierwszy odbyła się w formacie konferencji naukowej, i będzie w taki sposób realizowana w przyszłości, z czego, jako naszego wkładu jesteśmy szczególnie dumni.
Koło najbliżej współpracuje z wydziałami: Humanistycznym oraz Informatyki, Elektroniki i Telekomunikacji; na ten moment zrzeszając ok. 25 członków – studentów AGH – reprezentujących różne wydziały i kierunki – od kulturoznawstwa, przez informatykę, po kryminalistykę czy cyberbezpieczeństwo. Dla wielu osób, koło jest pierwszą stycznością z larpami, oraz okazją nie tylko do grania, ale też spróbowania swoich sił w organizacji tak dużych wydarzeń.
Oczywiście, do uczestnictwa w grach organizowanych przez koło nie jest wymagane ani członkostwo, ani bycie studentem AGH, a w naszych wydarzeniach brali udział zarówno pierwszorazowi gracze i nowi studenci, jak i zaprawieni larpowi weterani.
W kole cenimy sobie otwartość na społeczność larpową oraz staramy się utrzymywać kontakt z innymi podobnymi organizacjami w Polsce.
Obecnie w kole trwają prace mające na celu realizację grantów, prowadzenie badań naukowych w ramach gier i wykorzystanie w larpach nowych rozwiązań technologicznych, jak rozszerzona i wirtualna rzeczywistość z wykorzystaniem zestawów AR, czy śledzenie pozycji gracza za pomocą zintegrowanych urządzeń opartych o komunikację bezprzewodową.
Poza projektami własnymi, koło prowadzi regularnie gry typu print&play. W ostatnim czasie jego działalność rozszerzyła się również na TTRPG.
Najbardziej aktywny jest serwer Discord koła, gdzie ogłaszane są wszystkie bieżące wydarzenia; poza tym koło ogłasza większe projekty na swojej stronie na Facebooku.
E-mail: knlarp@agh.edu.pl
Strona FB: https://www.facebook.com/KNLarpAGH/
Serwer Discord: https://discord.com/invite/WFWyFRZUWW